Księgi Kościelne Danii, 1576-1919
48,282,184 rekordów
Zmień kategorię lub kolekcję
Imię i nazwisko
Data urodzenia / Chrzest
Zgon / Pochówek
Małżeństwo
Dodaj szczegóły
Miejsce zamieszkania
Małżonek
Matka
Ojciec
Słowa kluczowe
Więcej
Dopasuj dokładnie
Wyczyść formularz
Szukaj w zbiorze: Księgi Kościelne Danii, 1576-1919
Imię i nazwisko
Data urodzenia / Chrzest
Zgon / Pochówek
Małżeństwo
Dodaj szczegóły
Miejsce zamieszkania
Małżonek
Matka
Ojciec
Słowa kluczowe
Płeć
Wyczyść formularz
CollectionDescriptionImage
Księgi Kościelne Danii, 1576-1919
48 282 184 rekordów
Akta urodzeń, chrztów, ślubów, zgonów, pochówków i inne dokumenty, prowadzone przez Kościół Ewangelicko-Luterański w Danii. Dokumenty kościelne są niezwykle ważne dla duńskich badań, ponieważ istotne wydarzenia dotyczące praktycznie każdej osoby, która mieszkała w Danii w okresie objętym tym zbiorem, zostały odnotowane w tych księgach parafialnych lub księgach kościelnych (kirkebøger). Kościół ewangelicko-luterański stał się oficjalnym kościołem państwowym w 1536 r. i jako taki, Kościół i jego duchowieństwo działali jako oficjalny organ Korony i rządu krajowego, którego zadaniem było gromadzenie i ochrona akt metrykalnych ludności duńskiej.<br><br>Kościół luterański w Danii rozpoczął prowadzenie ksiąg metrykalnych w 1645 r. po tym, jak król wydał dekret, nakazujący duchownym na wyspie Sjælland rejestrowanie chrztów, małżeństw i pogrzebów. Taki sam dekret został wydany w następnym roku (1646) dla reszty królestwa. Niektórzy duchowni prowadzili księgi znacznie wcześniej, a najwcześniejsze zapisy parafialne pochodzą z 1572 r. z miasta Nakskov.<br> <br>Po wydarzeniach związanych z reformacją Korona Duńska uznała jedynie Kościół Ewangelicko-Luterański, z kilkoma wyjątkami. Kościół reformowany został uznany w 1747 roku, a kongregacje żydowskie w 1814 roku. W 1849 r. duńska konstytucja uznała dodatkowe chrześcijańskie kościoły innowiercze, ale wymagała, aby wszystkie wyznania powiadamiały pastora lokalnej parafii luterańskiej o wszystkich narodzinach i zgonach, mających miejsce w ich zborach.<br> <br>W 1814 r. opracowano znormalizowane i oparte na formularzach rejestry, które zostały wydane duchowieństwu luterańskiemu w celu ułatwienia gromadzenia tych zapisów. Wcześniejsze spisy miały dowolną formę paragrafów i rejestrów, a ich postać zależała od duchownego, prowadzącego spis. We wczesnych księgach kościelnych istnieje również różnica w kolejności prowadzenia zapisów - czasami wydarzenia (chrzest, ślub, pochówek itp.) były rejestrowane razem w ścisłym porządku chronologicznym, a czasami wydarzenia były podzielone na osobne sekcje, a następnie rejestrowane chronologicznie.<br> <br>Na początku prowadzenia ksiąg metrykalnych w Danii, zawarte zapisy ograniczały się do chrztów, małżeństw i pogrzebów. Bierzmowania zaczęto rejestrować w 1736 roku. Na początku XIX wieku Dania doświadczyła poważnej epidemii ospy prawdziwej, co doprowadziło do wprowadzenia ustawy o szczepieniach, która weszła w życie 4 marca 1810 roku. Duchowni byli często szkoleni do podawania szczepionek i odnotowywali szczepienia w swoich rejestrach parafialnych. Około 1812 roku niektóre parafie zaczęły również rejestrować osoby przeprowadzające się do i z ich parafii. Pozostałe rodzaje zapisów kościelnych obejmują wstąpienia do zgromadzenia, rozgrzeszenia i komunie.<br> <br>Poniżej znajdują się krótkie opisy zapisów każdego typu:<br> <br><b>Narodziny</b> <i>(Fødte)</i> lub <b>Chrzty</b> <i>(Døbte)</i> − Dzieci były zazwyczaj chrzczone w ciągu kilku dni od narodzin. Rejestry urodzeń lub chrztów zazwyczaj zawierają imiona i nazwiska dziecka i rodziców, pochodzenie dziecka (ślubne lub nie), datę wydarzenia oraz imiona i nazwiska świadków i rodziców chrzestnych. Czasami podana jest data urodzenia dziecka, zawód ojca i dokładne miejsce zamieszkania rodziny. W drukowanych formularzach narodziny chłopców i dziewczynek były zazwyczaj rejestrowane oddzielnie.<br> <br><b>Małżeństwa</b> <i>(Copulerde lub Viede)</i> − Rejestry małżeństw zawierają datę ślubu wraz z imionami i nazwiskami panny młodej i pana młodego oraz ich miejscami zamieszkania. Po 1814 r. rekordy te często zawierały dodatkowe informacje o pannie młodej i panu młodym, takie jak ich wiek, zawody, imiona ich ojców, a czasem miejsca urodzenia. Wreszcie, zapisy te mogą wskazywać, czy małżonkowie wcześniej żyli samotnie, czy owdowiali i podawać nazwiska świadków, którzy często (ale nie zawsze) byli członkami innych rodzin.<br> <br><b>Zgony</b> <i>(Døde)</i> lub <b>Pogrzeby</b> <i>(Begravede)</i> − Pogrzeby odbywały się zwykle w ciągu kilku dni od śmierci. Pochówki w Danii były rejestrowane w księgach parafii, w której miał miejsce pochówek. Rejestry pogrzebów zawierają imię i nazwisko zmarłego, datę śmierci lub pochówku, miejsce pochówku i wiek w chwili śmierci. Po 1814 r. rejestry mogą zawierać miejsce zamieszkania zmarłego, przyczynę śmierci oraz nazwiska osób, które przeżyły lub najbliższych krewnych. Czasami podawana jest data urodzenia zmarłego, miejsce urodzenia i imiona oraz nazwiska rodziców. Po 1814 r. zapisy dla mężczyzn i kobiet były przechowywane na osobnych listach.<br> <br><b>Bierzmowania</b> <i>(Konfirmerede lub Confirmerede)</i> − W 1736 roku Kościół wymagał, aby młodzi ludzie zostali przeszkoleni w katechizmie luterańskim i zdali u osoby duchownej prosty egzamin przed przyjęciem pierwszej komunii - zwykle w wieku około 14 lat. Akta bierzmowania zawierają imię i nazwisko osoby, miejsce zamieszkania i czasami wiek. Po 1814 r. rejestry są podzielone na listy dla mężczyzn i kobiet i zawierają imiona rodziców, a czasem datę i miejsce urodzenia lub chrztu danej osoby.<br> <br><b>Szczepienia</b> <i>(Vaccinerede)</i> − Obowiązek szczepień rozpoczął się w 1810 roku i wymagał, aby każdy otrzymał szczepionkę przeciwko ospie, chyba że dana osoba już ją przechorowała. Szczepienia zwykle miały miejsce, gdy dzieci były dość małe. Rekordy te zazwyczaj zawierają imię i nazwisko osoby otrzymującej szczepionkę, datę szczepienia, imię ojca oraz wiek lub datę urodzenia. Data szczepienia danej osoby może być również zapisana w jej rejestrze bierzmowania, a jeśli kiedykolwiek się przeprowadzała, może być odnotowana w jej rejestrze przeprowadzki.<br> <br><b>Wprowadzający się</b> <i>(Tilgangsliste)</i> i <b>Wyprowadzający się</b> <i>(Afgangsliste)</i> − Rejestry założono się w 1812 roku i zawierają listę osób wprowadzających się lub wyprowadzających z parafii. Rekordy mogą zawierać imię i nazwisko, wiek lub datę urodzenia, zawód, miejsce zamieszkania, datę szczepienia, datę przeprowadzki oraz miejsce przeprowadzki.<br> <br><b>Wprowadzenia</b> <i>(Introduserede)</i> − Po porodzie kobieta była uważana za "nieczystą" i musiała zostać ponownie wprowadzona do zgromadzenia. Kobieta może być wymieniona bezpośrednio (po imieniu i nazwisku) lub pośrednio (po imieniu i nazwisku męża, np. "żona ....").<br> <br><b>Rozgrzeszenia</b> − Niektóre wykroczenia musiały zostać rozgrzeszone przez kościół. Najczęstsze rozgrzeszenie dotyczyło seksu przedmałżeńskiego skutkującego ciążą, w którym to przypadku obie strony musiały zostać publicznie rozgrzeszone, zanim mogły powrócić do kongregacji. Inne wykroczenia, które mogły zostać rozgrzeszone, obejmowały brak regularnego przyjmowania komunii, publiczne pijaństwo, przemoc, bluźnierstwo, kradzież i morderstwo. Rejestry te były prowadzone do 1767 roku. <br> <br><b>Communions</b> <i>(Confirmerede)</i> − Rejestry te odnotowywały, kto przyjął komunię w danym dniu. Czasami osoby były rejestrowane w grupach rodzinnych, w których tylko głowa rodziny była wymieniona z imienia i nazwiska, a inne osoby w rodzinie były określane według liczby i pokrewieństwa z głową rodziny. Na przykład "Hans Jensen i żona oraz 2 synów i córka".<br> <br><b>Nazwiska i wyszukiwanie:</b><br>Nazwiska w duńskiej genealogii mogą być dość mylące. Nazwiska patronimiczne - nazwiska skonstruowane przy użyciu imienia ojca danej osoby z dodatkiem "-sen" (syn) lub "-datter" (córka) - zostały prawnie zniesione w 1826 roku, kiedy to rząd chciał, aby ludzie zamiast tego przyjęli nazwiska rodowe. Minęło jednak kilka dekad, zanim nazwiska patronimiczne przestały być całkowicie używane; w rzeczywistości większość zwykłych ludzi używała patronimików do połowy XIX wieku. Z tego powodu niemożliwe jest ustalenie, pod jakim nazwiskiem dana osoba powinna być zapisana w rekordach pochodzących z okresu od 1826 do około 1870 roku, dlatego MyHeritage rozszerzył rekordy z tych lat tak, by zawierały oba nazwiska. Niezależnie od tego, pod którym nazwiskiem szukasz swojego przodka, ta rozszerzenie pomoże wyłonić najlepsze dopasowania do wyszukiwania, ale może pokazać wyniki wyszukiwania, które początkowo wyglądają na nieprawidłowe.<br> <br><b>Daty:</b><br>Wczesne duńskie rejestry kościelne często zapisywały daty wydarzeń jako daty świąt. Daty świąt są oparte na kalendarzu liturgicznym, a nie na kalendarzu juliańskim lub gregoriańskim. Dania używała kalendarza juliańskiego do 18 lutego 1700 roku i zaczęła używać kalendarza gregoriańskiego 1 marca 1700 roku. Jeśli to możliwe, MyHeritage przekonwertowało daty świąt na odpowiadające im daty juliańskie lub gregoriańskie. Na przykład, rekord może podawać datę "6 p. Trzech Króli 1698", ale zostało to przetłumaczone na "13 lutego 1698". <br><br>Ten zbiór jest udostępniany we współpracy z Duńskim Archiwum Narodowym <i>(Rigsarkivet).</i>
Powiązane kategorie rekordów:
Przykładowy rekord
sample record image
N. F. S. GrundtvigŚlub z Elisabeth Blicher, 12 sierpnia 1818 r.
Duński pastor, pisarz, poeta, filozof, historyk, nauczyciel i polityk. Był jedną z najbardziej wpływowych postaci w duńskiej historii, jako, że jego filozofia dała początek nowej formy nacjonalizmu w drugiej połowie XIX wieku.